środa, 20 marca 2019

Upalna starość

 
P1200750

tekst z lata 2018

Ludzie, jak ja nie cierpię wysokiej temperatury... Dla mnie jest to powyżej 22 stopni... A teraz mam w domu 27.... Straszne....

Pies ciężko oddycha, leży pod drzwiami i ani myśli o zabawie...

Ja zamierzam coś napisać, znaczy się wyklikać na klawiaturze.... Co z tego, że wiatrak w pokoju włączony …. Co z tego, że wypijam litry wody.... Co z tego, że jem tylko zieleninę.... Kiedyś pomagało zimne piwo.... A teraz... Starszym ludziom w czasie upałów alkohol zakazany. Zresztą nie tylko starszym...

No więc właśnie, co to znaczy starszy człowiek....

Wczoraj rozmawiałam z sąsiadką. Już od kilku tygodni zauważyłam, że ma problemy ze słuchem. Pani jest bardzo religijna i każdego dnia, ok. 8.30, śpiewa pobożne modlitwy. Ostatnio robiła to bardzo głośno. Okazało się, że rzeczywiście ma poważne ubytki słuchu. Wracała właśnie z badania słuchu przygotowującego do zainstalowania w uchu aparatu słuchowego.

„I na starość będę miała słuchawkę w uchu! Będę wyglądała tak samo jak biznesmeni, co mają słuchawki od telefonu w uszach!” - poinformowała mnie z charakterystycznym dla niej humorem. Przytaknęłam głową. „Z wiekiem słuch staje się coraz słabszy. Normalne” - odpowiedziałam. „Pani to ma jeszcze dużo lat dobrego słuch, młoda pani jeszcze”.

Ów, przyjemnie mi się zrobiło. Pani rzeczywiście jest starsza ode mnie o dwadzieścia lat. Ma prawo mówić, że jestem młoda, mam tylko prawie sześćdziesiąt.

Na temat upału zdania mamy jednak takie same. Siedzenie w domu, woda i wiatrak przy zamkniętym oknie. Trochę szkoda słońca, bo trzeba kości wystawiać w jego kierunku, żeby słynna witamina D3 produkowała się w organizmie i chroniła wapń przed wypłukaniem, który z kolei zapobiega osteoporozie. Trudno, kości wystawi się na balkon w innym terminie, jak będzie chłodniej.

A więc jesteśmy obie stare czy nie?

Jedna z moich znajomych nie dopuszcza myśli o starzeniu się. Nadal uważa, że jest w stanie wykonywać wszelkie czynności jak dwadzieścia lat temu. Dziwi się tylko, że puchną jej nogi i ręce, a kręgosłup czasami nie pozwala podnieść się z łóżka. Chodzi od lekarza do lekarza i narzeka na służbę zdrowia. Mówię jej, że po prostu starzeje się i powinna zmienić niektóre przyzwyczajenia. Na skopanie ogródka przeznaczyć dwa dni, a nie jedno popołudnie. W kościele usiąść, a nie uparcie stać, twierdząc, że starszym trzeba ustąpić. „To ty jesteś teraz starsza” - próbowałam wytłumaczyć. Obraziła się.

Niedługo czeka mnie ważna uroczystość rodzinna. Muszę jakoś wyglądać. Z włosami sama zrobię porządek, córka zrobi mi makijaż, najgorzej z ciuchami. Wchodzę do jednego sklepu, drugiego, może i trzeciego.... rachubę straciłam. Mówię, że potrzebny ciuch na uroczystość. Wszystkie panie, jak jeden mąż, pokazują mi …. garsonki. Wszystkie w stonowanych kolorach, gładkie, proste i …. cholernie drogie. „Starszym paniom na uroczystość wypada ubrać się w garsonkę” - informują pokazując mi rzędy takich samych modeli, różniących się jedynie rozmiarem – od 46 do 60.

Sorry, wypadły to mi zęby, chociaż nawet nie to. Dentysta sam wyrwał i jestem w trakcie przymiarek protezy. Normalne, starość zębów też dotyczy. 

W garsonce nie pójdę. Nie będę jak każda starsza pani. Chodzę po szmateksach. Tam na pewno znajdę coś oryginalnego i niepowtarzalnego.

I tu zaczynają się przykłady co wypada starszej pani, a co nie. Chodzi o zachowanie. Starszej pani nie wypada oczywiście upić się, nawet zimą. A szkoda... bo kiedy pani nadużyje i straci równowagę, zawsze będzie mogła powiedzieć, że to zaburzenia błędnika.

Starszej pani nie wypada słuchać rapu, ba, rock też nie wskazany. Starsza pani ma chodzić na koncerty muzyki ludowej lub poważnej.

Na szczęście wolno jej biegać i ćwiczyć na plenerowej siłowni. Ta znajdująca się blisko mnie oblężona jest przez aktywnych seniorów. Kiedyś wypadało tylko chodzić z pieskiem.

Trochę więc ten świat się zmienia... Może i ja zaryzykuję... w lodówce chłodzi się super piwo.... alkoholowe... może nic mi się nie stanie... bo tak na sero nie wiem, czy już jestem starszą panią czy nie...
Polecam swój wiersz


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz